Artikel #1

02-05-2022

“Dat wil je niet meemaken”  

Maar de Spoordonkse Emma van Overdijk maakte het wel mee, code zwart op een ic. Niet als patiënt, maar als geschiedschrijfster. Zij kreeg een 9,8 voor een profielwerkstuk dat de onvergetelijke en bepalende gebeurtenissen beschrijft van de afgelopen twee jaar. Inhoudelijk perfect, lay-out perfect, vormgeving perfect en fotografie perfect. En niet onbelangrijk, in begrijpelijke taal vastgelegd. Een kekke geschiedenisboek dus dat op iedere plank van iedere school thuishoort.

 

Geschiedenislessen saai, ouderwets en nutteloos? Veel kinderen vinden van wel. Maar wil je de wereld waarin je leeft snappen, dan zijn verhalen uit het verleden onmisbaar. Actuele begrippen zoals vrijheid, democratie, discriminatie en uitsluiting zijn te herleiden naar de Tweede Wereld oorlog, de meest dodelijke aller tijden. Onze minister-president bestempelde de coronacrisis als de ergste crisis sinds deze oorlog. Dan snap je hoe groot de impact is. Wat vertel jij jouw (klein) kinderen over deze tijd? En wat zullen de generaties daarna leren over deze periode? Gelukkig hoeven (groot)ouders en leerkrachten het antwoord op deze vragen niet zelf uit te vogelen.

Emma van Overdijk

 

  • Dochter van Richard en Esther
  • Zus van Pien
  • 17 lentes jong
  • Dol op festivals, chillen
  • en de teckels Puck en Saar
  • Supporter van PSV
  • Vijfdejaars HAVO-studente op het Jacob-Roelandslyceum

Je bent dochter van een fietsenmaker/verkoper of niet. Een foto met fiets kan dus niet ontbreken.

Sterker uit de strijd

Dat heeft Emma voor ons gedaan, samen met haar medestudenten Ellen Shao en Julia Spoormakers. Het geschiedenisboek heeft de toepasselijke titel ‘Het heden, gezien door de toekomst’ gekregen. Zelf vond ze vooral de beginperiode van corona het heftigst, toch is ze sterker ‘uit de strijd’ gekomen: “Ik heb beter inzicht gekregen in wie en wat belangrijk is. Dat er mensen zijn die van me houden bijvoorbeeld. Of dat ik beter kan kijken naar wat ik wél heb in plaats van wat ik niet heb. Dat maakt het leven een stuk leuker. Na mijn diplomering ga ik Social Works studeren. Ook zonder crisis heeft zo’n 80% van de bevolking op enig moment hulp nodig. Daar wil ik aan bijdragen.”

Verschil tussen leven en dood

Wat veruit de meeste indruk op Emma heeft gemaakt is de rondleiding op de ic en het gesprek met cardioloog Luuk Otterspoor van het Catharinaziekenhuis. Ze blikt terug: “Piepende apparaten, ontelbare infuusslangen en zorgzame handen betekenen het verschil tussen leven en dood. Dat wil je niet meemaken. Ik heb met eigen ogen gezien hoe ernstig de situatie was, dan krijgen verhalen daarover een andere lading. Intensivist Otterspoor moest beslissen wie wel of wie geen IC-bed kreeg bijvoorbeeld. Een onmenselijke opgave.”

Op basisschool De Fonkeling was Emma met regelmaat op het speeltoestel te vinden. Hoe tof zou het zijn als de leerkrachten nu gaan lesgeven met het geschiedenisboek van een oud-leerling?

“Ik ben een beter mens geworden.”

Huzarenstukje

Dankzij de inspirerende medewerking van docenten en een aantal andere betrokkenen, hebben Emma en haar vriendinnen een huzarenstukje afgeleverd. “Het proces ernaar toe was intensief, maar ontzettend leerzaam. En dat niet alleen. Ik ben ook een beter mens geworden. Meer dan ooit realiseer ik me dat niets vanzelfsprekend is en het verbeteren van de wereld bij mezelf begint.”

Naast een uitgebreide beschrijving van de coronaperiode – acht hoofdstukken maar liefst – komen ook de handelsoorlog, het verloop van de formatie, klimaatproblematiek, racisme en de opstopping van het Suezkanaal aan bod in het geschiedenisboek. Voor €12,50 is een exemplaar te bestellen via geschiedenisboekvandetoekomst@gmail.com

“Ook zonder crisis heeft 80% van de bevolking ooit hulp nodig.”